Dbanie o swoją sylwetkę wiąże się z tym, że potrzebujemy często odpowiedniego sprzętu. Im bardziej zaawansowane ćwiczenia robimy, tym bardziej są one nam w stanie pomóc, oraz polepszyć komfort naszego treningu. Takim elementem jest mata do ćwiczeń, która bez wątpienia jest jednym z podstawowych elementów, jakie powinna mieć domowa siłownia. Jaką matę do ćwiczeń kupić? W tym artykule przedstawimy wam najważniejsze cechy tego produktu, by w waszym ekwipunku mogła znaleźć się najlepsza mata do ćwiczeń.

Jaką matę wybrać? Rodzaje mat do ćwiczeń

Wybierając dla siebie sprzęt, warto wiedzieć jakie są jego rodzaje, oraz czym się charakteryzują. Na rynku znajdziemy cały wachlarz różnych mat, różniących się od siebie kilkoma istotnymi czynnikami. Warto dostosować wybór pod konkretne zastosowania, dzięki czemu naszym wyborem padnie dobra mata do ćwiczeń.

Mata ochronna

Jest to rodzaj maty, która często bywa błędnie wybierana przez osoby ćwiczące. Przeznaczona jest ona stricte do ochrony podłoża, jak sama nazwa wskazuje. Ćwicząc w domu na przyrządach takich jak bieżnia, orbitrek do ćwiczeń, rowerek, czy po prostu zwykłymi hantelkami nie chcemy by podłoga uległa zniszczeniu. Jest to mata która ma uchronić podłoże przed fizycznymi uszkodzeniami, oraz otarciami od sprzętu treningowego.

Mata treningowa

Stworzona ze specjalnego materiału jakim jest neopren, bądź często z różnymi domieszkami stanowi najpopularniejszy wybór wśród ćwiczących. Bardzo dobry wybór do ćwiczeń fitness, ćwiczeń aerobowych, czy stretchingu. Pozwalają zachować równowagę, oraz zwiększają komfort podczas wykonywanych ćwiczeń. Wiele osób wybiera je, by po prostu nie ćwiczyć na „gołej” podłodze – stanowi dobrą izolację od zimnego podłoża, oraz poprawia stabilność.

Mata gimnastyczna

To bardziej materac niż mata. Zdecydowanie wyróżnia się z wszystkich mat pod względem grubości. Jest to mata, która często wykorzystywana jest do doskonalenia techniki elementów gimnastycznych, bądź sztuk walki, ponieważ bardzo dobrze amortyzuje upadki. Przez wielu bardzo dobrze znana z lat młodości i lekcji wychowania fizycznego. Wiele osób używa maty podczas ćwiczeń z akcesoriami takimi jak piłka fitness, by mieć lepszą przyczepność i poprawić komfort.

Mata do jogi

Jest to mata podobna do maty treningowe. Charakteryzuje się niską wagą oraz jest stosunkowo cienka. Jej podstawowym celem jest izolacja od podłoża, poprawa komfortu ćwiczeń i stabilności. Maty do jogi cechuje bardzo dobra zdolność antypoślizgowa. Dobra mata do jogi z pewnością polepszy komfort wykonywanych na niej ćwiczeń.

Mata do jogi to specjalny rodzaj maty o charakterystycznej grubości, która zapewnia stabilność i izolację od chłodnego podłoża podczas wykonywanych ćwiczeń.

Materiały – z czego powinna być wykonana mata do ćwiczeń?

Nie tylko charakter maty jest ważny, ale istotne jest też jaki materiał został wykorzystany w produkcji naszej maty do ćwiczeń. Najpopularniejszymi materiałami są materiały sztuczne. Mowa tutaj o gumie, kauczuku syntetycznym, czy też różnych mieszankach innych syntetycznych materiałów. Cechuje je dobre właściwości antypoślizgowe, oraz to, że łatwo je utrzymać w czystości.

Maty sztuczne dobrze amortyzują skoki, lub upadki, przez co są często wybierane w sportach walki. Maty naturalne to inna gałąź, która nie spisze się tak dobrze w wypadku amortyzacji jak maty sztuczne. Są one wykorzystywane częściej w ćwiczeniach takich jak joga. Bardzo dobrze się piorą oraz nie chłoną wilgoci.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze maty do ćwiczeń?

Kupując wszelkiego rodzaju akcesoria do ćwiczeń warto pamiętać o tym, co jest najważniejsze w wyborze i się tym kierować. W przypadku maty najbardziej istotnymi elementami są:
Materiał – to sprawa kluczowa. Wiele osób skłania się do wybierania mat z tworzywa sztucznego. Są one łatwe w utrzymaniu w czystości i bardzo dobrze się spisują w wielu zakresach – są po prostu uniwersalne. Pamiętajmy, by utrzymywać nasza matę w czystości i regularnie ją czyścić za pomocą specjalnego detergentu, lub też po prostu wody z mydłem.
Grubość – im grubsza będzie mata, tym bardziej będzie miękka. Wybierzmy matę optymalną, by nie była ani zbyt twarda ani zbyt miękka, co pozwoli zarówno uzyskać komfort w ćwiczeniach na brzuchu i plecach, oraz stabilność w ćwiczeniach stojąc.
Wymiary – no właśnie, jak długa i szeroka powinna być mata? Wybierajmy ją indywidualnie, by dopasować ją konkretnie pod naszą osobę. Zazwyczaj będą to maty o długości 170-180 centymetrów i bez wątpienia taka mata będzie wygodna zarówno dla osób niskich jak i wysokich. Osoby mające powyżej 2 metrów wzrostu powinny szukać czegoś większego, bądź mat łączonych.

Mata do ćwiczeń – Ranking i cena 2019

Przedstawiamy zestawienie, w którym znajdziecie najlepsze maty do ćwiczeń. Ranking pochodzi z serwisu Nokaut i jest na bieżąco aktualizowany.

Mata do jogi – Ranking i cena 2019

Przedstawiamy zestawienie, w którym znajdziecie najlepsze maty do jogi. Ranking pochodzi z serwisu Nokaut i jest na bieżąco aktualizowany.