Określony środek jest to jeden z najbardziej popularnych suplementów, który przyczynia się do wspomagania budowy masy mięśniowej. Kreatyna wykorzystywana jest zarówno przez osoby zaczynające swoją przygodę z tym rodzajem aktywności oraz przez specjalistów, podobnie jak BCAA,  którzy muszą dbać o wygląd swojego ciała, ze względu na aspekty zawodowe. Podkreślić należy fakt, że stosowanie opisywanego suplementu musi być przemyślane. Dlatego też przed podjęciem decyzji o zakupie środka, warto pozyskać wiedzę, która nam określoną kwestię ułatwi. Gdy zastanawiasz się nad tym, jaką kreatynę kupić, warto dowiedzieć się czym jest ten suplement, oraz co warto o nim wiedzieć. W tym artykule przedstawimy Wam najistotniejsze rzeczy, oraz cechy, którymi powinna charakteryzować się najlepsza kreatyna.

Czym jest kreatyna?

Kreatyna jest chemicznym związkiem organicznym, który w dużym stopniu znajduje się w naszych ścięgnach oraz mięśniach. Co daje kreatyna? Działanie opisywanego środka związane jest z gromadzeniem właściwej ilości energii, która w dalszej kolejności zostaje spożytkowana podczas wysiłku fizycznego. Dostarczanie do organizmu dodatkowej kreatyny w postaci suplementu wpływa na zwiększenie efektywności treningu.

Rodzaje kreatyny – jaką kreatynę kupić?

Opisywane suplementy diety dostępne na rynku zawierają w swoim składzie cząsteczki kreatyny przekładające się w sposób bezpośredni na uzyskanie większej ilości energii w naszych mięśniach. W ofercie rynkowej znaleźć można różne rodzaje kreatyny, które różnią się od siebie wielkością wskazanych wyżej cząsteczek, a także dodatkowymi składnikami mającymi za zadanie zapewnienie lepszego przyswajania kreatyny przez organizm człowieka. Dlatego też warto wskazać podstawowe rodzaje kreatyny, które są następujące:

  • monohydrat kreatyny – należy to najtańszych i najczęściej stosowanych form tego środka. Jest to najlepsza kreatyna dla początkujących. Zawiera ona w swoim składzie kwas metylowo-imnomocznikowo-octowy. Zaletą tego rodzaju kreatyny jest to, że bardzo dobrze wiąże ona wodę w komórkach mięśni. Podkreślić należy jednak fakt, że najtańsze formy monohydratu zawierają duże cząsteczki, które przyczyniać się mogą do powstawania problemów jelitowych. W związku z tym, koniecznie należy wybierać preparaty mikronizowane mające kilkadziesiąt razy mniejsze cząstki. Co więcej, monohydrat to najlepiej przebadana forma kreatyny.
  • cytrynian kreatyny – ta forma środka zawiera organiczny kwas cytrynowy wpływający na lepszą przyswajalność związku.
  • jabłczan kreatyny – jest to połączenie kwasu jabłkowego z cząsteczkami kreatyny. Dzięki temu preparat bardzo szybko ulega rozpuszczeniu w wodzie i nie powoduje tym samym negatywnego oddziaływania na nasz układ pokarmowy.
  • azotan kreatyny – w przypadku stosowania określonego preparatu dochodzi do rozszerzania błony naczyń krwionośnych, co powoduje sprawniejszy niż w innych formach kreatyny transport tlenu i środka wspomagającego.
  • orotan kreatyny – w tej formie cząsteczki kreatyny łączone są z kwasem orotowym, co wpływa na lepszą przyswajalność suplementu.
  • ester etylowy kreatyny – cząsteczki związku przechodzą przez proces estryfikacji.
  • chelat magnezowy kreatyny – ten rodzaj opisywanego związku zawiera magnez, co wpływa na wysoką stabilność środka.

Jakie zapewnia efekty?

Odpowiednia kreatyna poza działaniem na masę mięśniową zapewni także efekty w postaci redukcji tkanki tłuszczowej. Jaka kreatyna na redukcję? Dobra kreatyna w tym przypadku to stack kreatynowy dbający o odpowiednią dawkę energii podczas ćwiczeń, której może być niedostatek ze względu na deficyt kaloryczny.

Dawkowanie kreatyny

Dawkowanie uzależnione jest od masy ciała. Najczęściej określa się, że powinno się przyjmować ilość odpowiadającą wartości uzyskanej przez przemnożenie wagi ciała przez 0,07 g. Jest to dawka przeznaczona na jeden dzień treningowy. Wymienia się także różne sposoby przyjmowania suplementu, a mianowicie:

  • codzienne,
  • w dni treningowe,
  • cykle kreatynowe.

Skuteczność określonych technik zależy od naszych możliwości oraz preferencji.

Przeciwwskazania do stosowania kreatyny

Suplementu diety nie powinny stosować osoby, które cierpią na różnego rodzaju choroby nerek. Związek ten przyczynia się bowiem do zatrzymania wody, co może odbić się zaburzeń w procesie filtracyjnym. Osoby zdrowe wykorzystujące kreatynę muszą zwiększyć ilość przyjmowanej wody, aby uchronić się przed odwodnieniem.

Jaką kreatynę wybrać?

Wszystkie z wskazanych rodzajów kreatyny wykazują podobne działanie, dlatego też trudno jest określić, która z nich jest najlepsza. Jednakże wyróżnić należy, że pewne postacie mogą być lepiej lub gorzej przyswajalne, co może wpłynąć na różne dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Nawet najlepsza kreatyna nie przyczyni się do zwiększenia masy mięśniowej. Potrzebne są oczywiście treningi i odpowiednia dieta. Jeżeli będziemy przyjmować mniej kalorii niż potrzebujemy do budowy masy mięśniowej to żadna kreatyna na masę nam nie pomoże. Taka sama zależność jest jeżeli chodzi o treningi. Ważne są także kompleksy witaminowo-minerałowe, które powinny stanowić jeden z priorytetów ludzi ceniących sobie sporty siłowe.

Kreatyna – Ranking i cena 2019

Teraz, gdy wiemy już czym tak naprawdę jest ten suplement, pora by znalazła się u nas dobra kreatyna. Bierzmy pod uwagę to jaka jest jej postać, oraz kupujmy tylko odżywki od renomowanych producentów. Przedstawiamy zestawienie, gdzie znajdziecie polecane kreatyny. Ranking pochodzi z serwisu Nokaut i jest na bieżąco aktualizowany.