W życiu każdej osoby zajmującej się kulturystką, albo sportami ciężarowymi pojawia się moment, gdy decydują się na suplementacje. Jest to duża pomoc w budowaniu masy mięśniowej, ale także wspomaganie wielu procesów zachodzących w naszym organizmie. Jakie białko kupić? W tym materiale dowiecie się, jakie jest najlepsze białko oraz na co zwracać uwagę podczas jego wyboru.

Rola aminokwasów w organizmie człowieka

Każdy organizm, aby mógł poprawnie funkcjonować musi przyswajać odpowiednią ilość makroskładników, które wpływają na jego rozwój. W codziennej diecie wyróżniamy trzy bazowe makroskładniki: białka, tłuszcze oraz węglowodany. Węglowodany, to energia wykorzystywana do napędzania wszystkich przemian w organizmie. Tłuszcze, to nasze zapasy energetyczne. Białko, jest głównym źródłem aminokwasów, używanych do syntezy białek ustrojowych. Aminokwasy odpowiadają za budowę i utrzymanie masy mięśniowej, dostarczają energię do naszych komórek, a także pomagają w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych. Uczestniczą również w przemianie materii, wchodzą w skład enzymów, hormonów oraz przeciwciał. To dzięki nim, możliwy jest prawidłowy wzrost i rozwój człowieka a także regeneracja uszkodzeń mięśni powstałych podczas treningu. Białka są budulcem nowych tkanek i materiałem, który uzupełnia stare, są konieczne podczas gojeniu się ran, tworzenia się blizn, regeneracji. Dostarczanie odpowiedniej ilości białka stymuluje wzrost i regenerację mięśni, odbudowuje uszkodzenia włókien wywołane treningiem, oraz zapobiega katabolizmowi czyli rozpadowi mięśni.

->Sprawdź jakie witaminy kupić!

Jak działa odżywka białkowa i po co ją stosować?

Osoby aktywnie fizyczne a przede wszystkim sportowcy, aby efektywnie regenerować organizm w przerwach odpoczynkowych, muszą dostarczać około 2 do 4 gram białka na każdy kilogram masy ciała. Najlepszym źródłem aminokwasów są produkty spożywcze zawierające wysoką ilość pełnowartościowego białka (jaja, mleko, twarogi, drób). Niestety w tych produktach obok białka znajdują się również duże ilości innych makroskładników, które nadmiernie spożywane, mogą przyczynić się do wzrostu tkanki tłuszczowej. Tutaj przychodzą z pomocą odżywki białkowe.

Odżywki białkowe to najlepszy sposób dostarczenia do organizmu wysoko przyswajalnego, pełnowartościowego białka. Wykorzystywane do odbudowy uszkodzonych włókien mięśniowych, sprzyjają rozrostowi masy mięśniowej. Są łatwe do przygotowania, szybkie i smaczne. W formie proszku, który można łatwo dawkować i rozpuścić w wodzie lub w mleku stanowią bardzo dobrą alternatywę dla białka dostarczanego z pożywienia.

Najlepsza odżywka białkowa i jej odpowiednie stosowanie zapewni nam dobre rezultaty i budowę masy mięśniwej

Rodzaje odżywek białkowych

Wśród dostępnych na rynku odżywek białkowych wyróżniamy przede wszystkim trzy typy: koncentraty białka serwatkowego (WPC), izolaty białka serwatkowego (WPI) i hydrolizaty (WPH).

Koncentrat białka

Koncentrat białka serwatkowego (Whey Protein Concentrate) ma zawartość od 70 do 80% protein i bazuje na białkach pochodzenia mlecznego. Pozostałe składniki to węglowodany, tłuszcze i woda. Jest otrzymywany w procesie ultrafiltracji. Koncentrat zawiera aminokwasy egzogenne, co przesądza o jego wysokiej wartości odżywczej i korzystnie wpływa na stymulację białek mięśniowych. Dzięki wysokiej uniwersalności, jest to jedna z najczęściej wybieranych odżywek białkowych. Odżywki WPC charakteryzują się również średnim czasem wchłaniania, dzięki czemu proces uwalniania energii i niezbędnych wartości odżywczych jest dłuższy i bardziej korzystny dla organizmu. Formuła WPC jest często wzbogacana o liczne składniki dodatkowe takie jak niezbędne pierwiastki, związki witaminowe, enzymy trawienne itp. Z uwagi na dużą wszechstronność, koncentrat białka jest polecany sportowcom uprawiającym różne dyscypliny jak również amatorom, trenującym rekreacyjnie.

Izolat białka

Izolat białka serwatkowego (Whey Protein Isolate) to proteiny szybko wchłaniane do organizmu. Zawiera około 90 % białka z małą domieszką innych składników. Powstaje z koncentratu białka serwatkowego z wykorzystaniem technologii mikrofiltracji przepływu krzyżowego. Podstawową różnicą między izolatem a koncentratem, jest zwartość białka przypadająca na jeden gram produktu. Dobry izolat potrafi mieć 96% czystych protein w swym składnie. Cechuje się bardzo dobrym profilem aminokwasowym z dużą ilością aminokwasów BCAA, glutaminy i cysteiny. Izolat jest szczególnie polecany kulturystom, którzy muszą przestrzegać restrykcyjnych norm kalorycznych. Podobnie jak koncentrat, izolat jest w formie łatworozpuszczalnego proszku o różnych smakach, który umożliwia szybkie przygotowanie odżywczego koktajlu.

Hydrolizat białka

Hydrolizat białka (Hydrolyzed Whey Protein), to proteiny pochodzące z mleka, uzyskiwane w skomplikowanym procesie hydrolizy. Zawartość białka waha się w okolicach 100 %, inne składniki nie występują lub występują w śladowych ilościach. Jest to najlepszy typ odżywki białkowej na rynku, ale i najdroższy. Szybko się wchłania i powoduje najszybszą regenerację włókien mięśniowych. Hydrolizaty białkowe wspomagają również produkcję hormonu – insuliny, który ma działanie anaboliczne i sprzyja transportowi glukozy i aminokwasów z krwi do włókien mięśniowych. Pomimo, że mogą być stosowane uniwersalnie, są polecane przede wszystkim osobom, w okresach redukcji.

Kiedy stosować odżywki białkowe?

Jeżeli w codziennej diecie występuje niedobór protein, należy go uzupełnić przez suplementacje odżywką białkową. Powinni ją stosować zawodnicy sportów siłowych, kulturyści, lekkoatleci, a nawet osoby uprawiające sporty drużynowe i wytrzymałościowe. Białko stosowane po treningu w okresie odpoczynku i regeneracji sprzyja odbudowie włókien mięśniowych. Koktajl białkowy można stosować również na godzinę lub dwie przed wysiłkiem fizycznym. Dostarczenie mięśniom aminokwasów, uchroni je przed katabolizmem. W ciągu dnia powinno się przyjmować proteiny w mniej więcej równomiernych odstępach czasu, stale dostarczając budulca dla organizmu. Pamiętać należy również o tym, że nadmiar białka może szkodzić, i odżywka nie powinna zastępować poprawnie skomponowanej diety.

->Sprawdź także ranking kreatyny!

Odżywka białkowa – jaką wybrać?

Osobom aktywnym, które uprawiają sport rekreacyjnie, zaleca się przede wszystkim koncentrat białka serwatkowego (WPC). To odżywka bardzo popularna, przystępna cenowo o uniwersalnym działaniu. Pozwoli ona dostarczyć do organizmu niezbędnych składników oraz odbuduje i zregeneruje mięśnie.
Dla sportowców amatorów, którzy poświęcają znaczną ilość czasu na trening, którzy mają dobrze skomponowaną dietę i myślą o poważniejszych startach w zawodach bardziej odpowiednią odżywką będzie izolat białka serwatkowego (WPI). Przede wszystkim jest on lepiej i szybciej wchłanialny, zawiera śladowe ilości innych makroskładników.

Profesjonalni sportowcy, którzy obok wyników muszą również dbać o wagę ciała (np. pięściarze), którzy mają odpowiedni sztab trenerski i spędzają na treningach większość czasu zaleca się stosowanie najlepszych suplementów proteinowych na rynku. Hydrolizaty (WPH), czyli niemalże 100% białko sprawdzą się doskonale. Szybko się wchłaniają, nie zawierają zbędnych węglowodanów czy tłuszczy. Są najdroższe ale jednocześnie najlepsze na rynku.

Działanie odżywek białkowych

Podstawowym działaniem odżywek białkowych jest zapewnienie budulca dla zniszczonych treningiem włókien mięśniowych. Dzięki proteinom włókna regenerują się i przyrastają na objętości, co jest równoznaczne ze wzrostem masy mięśniowej.Białka serwatkowe obok wspomagania przyrostu beztłuszczowej masy mięśniowej pomagają również w odchudzaniu. Preparaty białkowe wpływają na uczucie sytości. Należy również pamiętać, że zwiększenie podaży białka sprawia, że nasz organizm potrzebuje więcej energii aby go strawić niż przy trawieniu węglowodanów. Porcja odżywki białkowej zwiększa tempo przemiany materii.

Przyjmowanie protein wpływa również pozytywnie na układ odpornościowy organizmu, oraz powoduje obniżenie poziomu cholesterolu. Dostarczenie odpowiedniej ilości białka wpłynie pozytywnie na kondycję włosów, skóry, paznokci zębów i kości.

Odżywka białkowa – Ranking i cena 2019

Teraz, gdy wiesz już czym jest odżywka białkowa pora wybrać dla siebie najlepsze białko. Warto zwracać uwagę na jego rodzaj, a także to jak się przyswaja. Przedstawiamy zestawienie, gdzie znajdziecie popularne odżywki białkowe. Ranking pochodzi z serwisu Nokaut i jest na bieżąco aktualizowany.