W dzisiejszych czasach ludzie coraz większą wagę przykładają do aktywności fizycznej. Zdają sobie bowiem sprawę z tego, że jest to kwestia bardzo istotna dla ich zdrowia. Wiele ćwiczeń wykonują także w zaciszu własnego domu. Dla realizacji tego celu, przydatne są różnego rodzaju sprzęty treningowe. Jednym z nich jest domowy drążek do ćwiczeń. Jest on idealnym przyrządem, gdyż nie zabiera wiele miejsca, natomiast do zamontowania drążka wystarczająca jest ściana, sufit bądź mocna ościeżnica. Na jakie elementy należy zwracać uwagę przy zakupie drążka do podciągania? W tym materiale przedstawimy wam czym charakteryzuje się najlepszy drążek do podciągania, oraz jakie inne ćwiczenia można na nim wykonywać w domowym zaciszu.

Drążek do podciągania: Jaki rodzaj przyrządu ukrywa się pod określoną nazwą

Przyrząd ten jest zaliczany do najprostszych oraz najbardziej popularnych przedmiotów wykorzystywanych do ćwiczeń treningowych. Co więcej, jest też stosowany w siłowniach, różnego rodzaju salach gimnastycznych oraz zaciszu własnego domu. Podkreślić trzeba także fakt, że może on mieć kształt wygięty albo prosty. Ponadto, pozwala na podciąganie ciała z użyciem różnych technik. Drążek z powodzeniem w domu może zastąpić atlas do ćwiczeń, który zajmuje znacznie więcej przestrzeni.

Jaki drążek do podciągania się wybrać – rodzaje drążków

Przed czym przystąpimy do wyboru naszego drążka, warto jest się zastanowić to, jakie wyróżniamy rodzaje drążków. Warto się nad tym chwilę zatrzymać, bo to bardzo wpłynie na to, czy kupimy dobry drążek do podciągania i czy sprosta on naszym wymaganiom. Wiąże się to także, z różnym rodzajem montowania i charakterem drążka.

Drążek ścienny

Jednym z rodzajów drążków do ćwiczeń jest drążek ścienny, wyróżnia się tym, że jest bardzo szeroki. W tej kategorii znajdują się zarówno drążki proste, jak i wygięte. Ważnym aspektem w ich przypadku jest bardzo dobrze wykonany montaż, stąd też konkretny stelaż, który przykręcany jest do ściany z wykorzystaniem kilku mocnych śrub.

Zalety drążka ściennego:

  • Pozwala na podciąganie się na szeroko rozstawionych rękach, nie ma w tym przypadku ograniczenia w postaci szerokości futryny,
  • Są one dostępne nie tylko w wersji prostej, ale również z uchwytami oraz wygiętej
  • Taki drążek montowany jest w sposób stały, charakteryzuje się także dużą solidnością.

Wady drążka ściennego:

  • Ten przyrząd zajmuje miejsce na ścianie, a także przestrzeń w której ćwiczymy,
  • Istnieje konieczność przykręcenia przyrządu na stałe, potrzebne jest wiercenie w ścianach,
  • Konstrukcja uzależniona jest od tego jakie ściany znajdują się w pomieszczeniu oraz jakie mamy śruby.

Drążek sufitowy

Charakteryzują się zróżnicowaną konstrukcją. Występują tutaj zarówno modele mające wygięte ramiona i gumowe uchwyty oraz proste. W tej kategorii drążków do ćwiczeń wybór jest bardzo szeroki, natomiast sposób związany z montażem wyróżnia się wieloma zaletami, ale posiada również wady.

Zalety drążka sufitowego:

  • Nie zajmuje wiele miejsca,
  • Wyróżnia się solidną konstrukcją,
  • Występuje w wersji prostej bądź wygiętej, a także z uchwytami lub bez uchwytów
  • Solidne mocowanie na stałe, pod warunkiem że zastosujemy właściwe wkręty.

Wady dotyczące montażu drążka sufitowego:

  • Wyższy koszt niż w przypadku drążków rozporowych
  • Nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do sufitów podwieszanych mających lekką konstrukcję
  • Mimo tego, że nie zajmuje obszaru na ścianie, to pod sprzętem nie będzie można nic stawiać

Drążek na futrynę

Nie jest związany z koniecznością stałego montażu. Posiada on poprzeczną poprzeczkę, która zaczepiana jest o futrynę. Co więcej, wykorzystuje się w tym przypadku specjalny klin, który jest zabezpieczeniem dla całej konstrukcji.

Zalety drążka futrynowego:

  • Łatwość montażu oraz demontażu,
  • Nie musi być montowany na stałe.

Wady drążka futrynowego:

  • Można go wykorzystać tylko w przypadku solidnych futryn,
  • Jego bezpieczeństwo uzależnione jest od klina bezpieczeństwa.

Drążek rozporowy

Innym rodzajem jest drążek rozporowy montowany w obszarze ścian bądź futryny. Dostępne sa one przede wszystkim w wersji prostej, bez dodatkowych uchwytów oraz akcesoriów. W przypadku montowania tego rodzaju sprzętu nie wykorzystuje się śrub. Konstrukcja utrzymywana jest w określonej lokalizacji tylko z wykorzystaniem rozpierania.

Zalety drążka rozporowego:

  • Wyróżnia się prostą konstrukcją i jest niedrogi
  • Bardzo łatwy w utrzymaniu czystości
  • Zasadniczo nie zajmuje miejsca
  • Nie wymaga konieczności stałego montażu

Wady drążka rozporowego:

  • Trzeba go co pewien czas wyrównywać oraz kontrolować
  • Bezpieczeństwo i stabilność przyrządu uzależniona jest od konstrukcji futryny
  • Nie może być stosowany przez bardzo ciężkie osoby.

Ponadto w zależności od kształtu wyróżnia się:

  1. Drążek prosty bez nakładek – najprostszy, do podciągania wykorzystuje się rurkę, która nie jest pokryta żadną gumką oraz gąbką, podczas ćwiczeń dłonie mogą się ślizgać, w związku z tym koniecznie trzeba stosować rękawiczki antypoślizgowe,
  2. Drążek prosty z nakładkami – wyposażony w nakładki, które chronią przed ślizganiem się dłoni podczas wykonywania ćwiczeń.
  3. Drążek wygięty – posiada on wygięte zakończenie, na końcach znajdują się nakładki pozwalające na pewny uchwyt.
Drążek do ćwiczeń do świetny sprzęt, który każdy może zamontować w domu na różne sposoby cieszyć się z efektywnego treningu.

Jakie rezultaty można uzyskać dzięki wykonywaniu ćwiczeń na drążku?

Gdy zaopatrzymy się w dobry drążek do podciągania i będziemy wykonywać regularne ćwiczenia przy jego wykorzystaniu, to uzyskamy następujące korzyści:

  • wpływa na ukształtowanie sportowej sylwetki oraz pozwala na pracę nad siłą własnych dłoni,
  • przyczynia się do wzmocnienia mięśni ramion, rąk, przedramion, a ponadto barków oraz pleców,
  • stanowią świetne uzupełnienie całokształtu wykonywanej aktywności,

Jaki drążek do ćwiczeń wybrać?

Gdy zastanowimy się nad tym, jaki drążek do ćwiczeń kupić uwzględnić powinniśmy parametry techniczne oraz funkcjonalność. Najlepszy drążek do podciągania kupimy wtedy, kiedy weźmiemy pod uwagę następujące elementy:

maksymalne obciążenie drążka,

  1. Cena,
  2. Ilość zajmowanego miejsca – jest to niezwykle ważna kwestia wówczas, gdy chcemy wykorzystywać przyrząd w zaciszu własnego domu,
  3. Jakość związana z wykonaniem sprzętu – w tym przypadku uwagę należy zwróć na solidność konstrukcji,
  4. Marka – warto zdecydować się na produkt dobrej marki, ze względu na lepsze parametry,
  5. Wysokość od podłogi – wysokość powinna być dobrana do wzrostu oraz własnych preferencji i potrzeb.

Drążek a kalistenika

Kalistenika jest to trening wykonywany z wykorzystaniem masy własnego ciała. Do takiego treningu zalicza się wykonywanie pompek, brzuszków, przysiadów, a także podciąganie się na drążku. Regularne wykonywanie takich treningów przynosi szybkie oraz znaczące rezultaty, takie jak wzmocnienie mięśni całego ciała, wysmuklenie sylwetki, zmniejszenie wad postawy, a także rozwój koordynacji ruchowej.

Jak ćwiczyć na drążku?

Ćwiczenia wykonywane na określonym sprzęcie stanowią uzupełnienie treningu całego ciała, podczas którego kładzie się nacisk na wzmocnienie mięśni pleców oraz ramion. Można wykonywać różnorodne ćwiczenia w zależności od własnych upodobań i preferencji. Zarówno jak i partie mięśni pleców, brzuch, ramiona, oraz klatkę piersiową. W zależności od tego jaki nachwyt zastosujemy, oraz jakie będą nasze ruchy, tak będziemy mogli ćwiczyć praktycznie każdą większą partię naszego ciała. W dodatku z gumą, drążek do ćwiczeń jest idealnym początkiem by zacząć domowy trening w dobry sposób.

Drążek do ćwiczeń i podciągania – Ranking i cena 2019

Gdy wiemy już, czym charakteryzuje się ten sprzęt, pora wybrać najlepszy drążek do ćwiczeń. Zwróćmy uwagę przede wszystkim na charakter i rodzaj drążka, czy odpowiada naszym preferencjom i czy w ogóle sprawdzi się w naszym mieszkaniu. Przedstawiamy zestawienie, gdzie znajdziecie polecane drążki do ćwiczeń. Ranking pochodzi z serwisu Nokaut i jest na bieżąco aktualizowany.