Suplementy są nieodłącznym elementem życia każdego sportowca i nie ma to znaczenia, czy są to po prostu witaminy, czy też odżywki dające efekty w budowaniu masy mięśniowej, czy regeneracji po treningu. Jedną z nich są aminokwasy BCAA, które podobnie jak kreatyna, cieszą się popularnością ze względu na wysoką skuteczność działania. Jakie BCAA kupić? W tym artykule dowiecie się, na co zwrócić uwagę, oraz co powinno zawierać najlepsze BCAA.

Czym jest BCAA i jak działa?

BCAA to aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, których zadaniem jest pobudzenie syntezy białek, a także wydzielanie hormonów o charakterze anabolicznym. Rodzajów tego suplementu jest wiele. Mają one duży wpływ na zachowanie naszych mięśni, a zwłaszcza u osób aktywnych, które sięgają po ten suplement. Najczęściej są to osoby związane ze spotami siłowymi, takimi jak kulturystyka, ale mają sprawdzone działanie u biegaczy, rowerzystów i w wielu innych dyscyplinach.

Same aminokwasy przyspieszają proces regeneracji naszego mięśnia, co jest zauważalne o osób, które skarżyły się przed zażywaniem na tak zwane „zakwasy”. Dostarczają energii mięśniom, przez co nasze trening może być bardziej efektywny.

BCAA – efekty

W swoim składzie, BCAA zawiera trzy odrębne aminokwasy: leucynę, walinę i izoleucynę. Warto dowiedzieć się jakie efekty daje dobre BCAA i czego możemy się spodziewać po stosowaniu tego suplementu diety.

Przeciwdziałanie katabolizmowi – to jedna z największych zalet tego suplementu. Dostarczane dzięki niemu aminokwasy przyspieszają regenerację naszych mięśni, przez co nie będziemy borykać się z przemęczeniem i zakwasami.
Redukcja tkanki tłuszczowej – obecność odpowiedniej ilości aminokwasów w naszym organizmie, korzystnie wpłynie na szybkość spalania naszej tkanki tłuszczowej podczas treningu aerobowego.
Budowa masy mięśniowej – naukowo potwierdzono, że aminokwasy BCAA pomagają budować tkankę mięśniową.
Wytrzymałość – bez wątpienia, warto wspomnieć, że BCAA dostarcza dużo energii naszym mięśniom, co odczujemy podczas treningu, gdy nie będziemy się tak szybko męczyć.

Teraz, wiemy już czemu BCAA na przestrzeni ostatnich lat stało się tak popularnym suplementem, po który sportowcy sięgają. Jest to nie tylko odżywka skierowana do osób zaawansowanych i profesjonalistów, ale także do osób początkujących, którym pomoże wdrożyć się w aktywność fizyczną bez zbędnego cierpienia z powodu zakwasów i deficytu energii podczas treningu.

Warto pamiętać o odpowiednio zbilansowanej diecie, która powinna być podstawą, a dopiero później stosować konkretne suplementy diety.

Dawkowanie BCAA

Wiele osób przyjmuje różne szkoły co do ilości przyjmowanego suplementu podczas doby. Przyjęło się, że średnia i zalecana ilość jest w granicach od 0,5 do 1 grama na 10kg masy ciała. Przykładowo, ważąc 70 kilogramów, optymalną ilością dla nas będzie nie więcej niż 7 gram BCAA w ciągu doby. Oczywiście zależy to od tego jak urozmaicona jest nasza dieta, oraz tego jakie inne suplementy przyjmujemy.

Jeżeli nasza dieta bogata jest w białko, zaleca się zmniejszenie tej ilości. Warto trzymać się zaleceniom producenta odżywek. Przed wypuszczeniem na rynek każdego preparatu przechodzi on szereg badań i testów, przez co na opakowaniu znajdziemy z pewnością dokładne informacje na temat tego, ile suplementu podczas dnia powinniśmy dostarczyć w zależności od diety.

Jakie BCAA wybrać?

Ten suplement, tak jak wiele innych znajdziemy na rynku w postaci tabletek, proszku czy też kapsułek. Nasz wybór powinien opierać się tylko i wyłącznie na tym, jaki jest podawany skład przez konkretnego producenta. Wybierajmy tylko te, które mają pożądane przez nas aminokwasy, a unikajmy różnego rodzaju domieszek czy dodatków. Skład BCAA powinien być zrównoważony co do proporcji każdego z aminokwasów rozgałęzionych, na to także zwracajmy uwagę.

Co do samej formy, to warto po prostu testować. Organizm każdego z nas jest inny i inaczej reaguje na bodźce zewnętrzne, jak i przyjmowane przez nas suplementy, a sama forma może także mieć znaczenie jak będzie się on wchłaniał. Warto przeanalizować nasz ranking BCAA, oraz opinie do konkretnego produktu, by wiedzieć jak spisał się u innych. Skład ma ogromne znaczenie, tak samo jak w przypadku, gdy sięgamy po chociażby kompleks witamin, ponieważ z tego możemy dowiedzieć się dokładnie ile konkretnej substancji zawiera nasza odżywka i jakie jest jej dzienne procentowe zapotrzebowanie.

Przeciwwskazania do zażywania BCAA

Wiele osób zastanawia się, czy są jakiekolwiek przeciwwskazania co do BCAA, oraz kto powinien z nich zrezygnować. Nie udowodniono tego, by ten suplement miał jakikolwiek negatywny wpływ na nasz organizm, więc jest on bezpieczny dla każdego. W razie wątpliwości warto skontaktować się ze swoim lekarzem i zapytać, czy w przypadku jakiejś choroby na którą cierpimy, bądź leków, które bierzemy nie powinniśmy po tę odżywkę sięgać.

BCAA – skutki uboczne

Podobnie jak w przypadku przeciwwskazań, badania naukowe nie wykazały co do skutków ubocznych stosowania tego suplementu. Przede wszystkim, powinniśmy stosować się dziennej dawki i nie przekraczać jej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nadmiar białka w naszym organizmie prowadziłby do upośledzenia pracy nerek i wątroby.

BCAA – Ranking i cena 2019

Teraz, gdy wiemy już z czym to się je, pora wybrać najlepsze BCAA. Przeanalizujmy skład podawany przez producenta, oraz pamiętajmy, by stosować się do zaleceń co do dawkowania. Przedstawiamy zestawienie, gdzie znajdziecie polecane aminokwasy BCAA. Ranking pochodzi z serwisu Nokaut i jest na bieżąco aktualizowany.